Follow us!

  1. pl
  2. en

O NAS

 

Krakowski Teatr Tańca działa jako stowarzyszenie od 2008 roku. W latach 1996-2008 funkcjonował pod nazwą Grupa BOSO, jako nieformalna grupa tańca współczesnego. Powstał z inicjatywy Eryka Makohona i jest jedną z najbardziej aktywnych organizacji tańca współczesnego w Krakowie i w Polsce. Obecnie Krakowski Teatr Tańca współtworzą, liderzy Eryk Makohon i Paweł Łyskawa, zespół tancerek i tancerzy - Agnieszka Bednarz - Tyran, Sławomir Juszczak, Agnieszka Kramarz, Patrycja Marszałek, Yealyzaveta Tereshonok oraz producentka, Izabela Zawadzka.

 

Od 27 lat Teatr konsekwentnie tworzy własny model funkcjonowania. W pierwszych latach działalności związany był z instytucją, obecnie opiera się na współpracy i wymianie energii, zarówno z instytucjami, niezależnymi artystami, jak i lokalnymi społecznościami. Liderzy Teatru powołując się na ekologię i ideę „zero waste” w kontekście prowadzenia działalności kulturalnej - dążą do budowania sieci współpracy, w której instytucja udziela infrastrukturalnego wsparcia organizacji a organizacja niezależnym twórcom. W ramach tak budowanej sieci powstały w ostatnich latach spektakle niezależnych twórców oraz projekty kierowane do seniorów, młodzieży, dzieci z ośrodków wychowawczych oraz osób g/Głuchych. 

Krakowski Teatr Tańca posiada w swoim dorobku około 45 spektakli, scenicznych, ulicznych oraz realizowanych w przestrzeniach nieteatralnych. Trudno jednoznacznie określić estetykę Teatru. Ze względu na architektoniczne wykształcenie jego Twórcy krytycy jako wyróżnik podkreślają częste operowanie obrazami, plastykę spektakli, budowaną światłem oraz architekturą ciała i ruchu. Krakowski Teatr Tańca regularnie bierze udział w najważniejszych wydarzeniach artystycznych oraz festiwalach w Polsce i Europie. Współpracował z choreografami i pedagogami z kraju i zagranicy (m.in. Idan Cohen, Ayrin Ersoz, Ole Meland, Idan Porges, Anna Konjetzky, Manuel Ronda, Natalia Iwaniec). Krakowski Teatr Tańca jest kilkukrotnym laureatem nagród głównych na Tyskich Spotkaniach Teatralnych. Został także wyłoniony jako reprezentant Polski na Biennale Młodych Artystów Europy i Krajów Śródziemnomorskich w dziedzinie sztuk performatywnych w Bari. W 2018 roku spektakl Eryka Makohona pt. „MY|WY” został wyróżniony jako jeden z pięciu najlepszych spektakli teatru niezależnego, w ramach konkursu „THE BEST OFF”. W 2020 roku w finale konkursu znalazło się przedstawienie pt. „Takarazuka camp”.

Teatr kilkukrotnie realizował projekty Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, „Zamówienia choreograficzne” oraz „Scena dla Tańca”. Między innymi w 2019 roku, z dodatkowym wsparciem Urzędu Miasta Krakowa, Krakowski Teatr Tańca wyprodukował spektakl tureckiej choreografki, Ayrin Ersoz, pt. „The Entrance”. Cztery lata wcześniej powstał spektakl "NESTING" w choreografii Idana Cohena. 

W ramach stypendium MKiDN Eryka Makohona powstał spektakl „MY|WY”, który został doceniony przez środowisko teatralne i uzyskał tytuł „Najlepszego spektaklu Teatru Niezależnego w Polsce, w sezonie 2017/2018” i w 2019 roku w ramach programu ministerialnego ruszył w objazd po Polsce, pokonując 5000 kilometrów, odwiedzając ośrodki kultury w dziesięciu niewielkich miastach. W 2020 roku Krakowski Teatr Tańca, jako współproducent, zrealizował także premierę spektaklu „Kantor. Burza” Anny Godowskiej i Sławka Krawczyńskiego. We wrześniu 2020 roku, powstała instalacja performatywna, pt. „Okno holenderskie”, której oryginalna forma wpisana została w ograniczenia, wynikające z pandemii. Twórcy wydarzenia oraz zespół aktorski zostali uhonorowani prestiżową nagrodą specjalną im. Stanisława Wyspiańskiego. W roku 2022 Teatr zrealizował projekt „Translacje”, łączący tancerzy słyszących i g/Głuchych, w działaniach warsztatowych i scenicznych. W lipcu 2022 odbyła się premiera spektaklu „Duży Ksiażę”, w reżyserii Wojciecha Farugi i z choreografią Eryka Makohona. Premierowe pokazy spektaklu zobaczyło ponad 2 000 widzów.

Bardzo ważny aspekt działalności Krakowskiego Teatru Tańca stanowi edukacja. W przeciągu prawie trzydziestu lat Teatr wykształcił setki tancerzy, wielu z nich zawodowo działa w przestrzeni tańca w Polsce i zagranicą. Zrealizowane zostały tysiące warsztatów, kursów , coachingów i zajęć master class. Do współpracy zapraszani byli pedagodzy i choreografowie z całego świata (w tym tancerze norweskiego Carte Blanche, izraelskiego Batscheva, czy belgijskiej Ultima Vez) . Od samego początku przy Teatrze działa studio realizujące całoroczną edukację z zakresu tańca współczesnego.

Najważniejsze projekty edukacyjne Teatru ostatnich lat, to między innymi:

„Ani słowa! Odbiór niewerbalnych wytworów kultury” – projekt popularyzatorski wśród uczniów krakowskich liceów (ponad 600 uczestników)

"Wehikuł czasu" oraz „Wspólny Front” - efektem pierwszego z nich jest dwupłytowe wydanie dvd z muzyką Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Sinfoni Varsovia pod batutą Sebastiana Perłowskiego oraz ruchową realizacją Krakowskiego Teatru Tańca i studentów Wydziału Teatru Tańca. Drugi realizowany analogicznie, angażował młodzież z małopolskich ośrodków kultury. Efektem był kilkunastominutowy film z udziałem ponad sześćdziesięciu nastoletnich tancerzy i tancerek.

„V4 Young Dance Talents” – organizowany w ramach funduszy Wyszehradzkich. W Krakowie, Budapeszcie, Pradze i Bratysławie odbyły się cykle warsztatowe, realizujące program przygotowany przez pedagogów tańca z Polski, Czech, Węgier i Słowacji. Zadanie kierowane było do młodych tancerzy (studentów kierunków tanecznych) z krajów wyszehradzkich. Jego kontynuacją był projekt „Col-lab”.

W latach 2020 - 2023 Krakowski Teatr Tańca realizował program wsparcia „Ops!”. Program miał na celu wspieranie absolwentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, poprzez udostępnianie im przestrzeni do pracy, umożliwienie udziału w stałych treningach ruchowych oraz pozyskiwanie środków na produkcję. W ramach programu realizowane były premiery oraz procesy reaserchowe.

W ramach stałej działalności edukacyjnej Teatr prowadzi grupy Adeptów. Obecnie przy Teatrze rozwija się i kształci około 100 tancerzy (zawodowych oraz amatorów). Regularnie organizowane są międzynarodowe warsztaty z udziałem pedagogów z całego świata.

Wspierając artystów niezależnych Krakowski Teatr Tańca wyprodukował w ostatnich latach spektakle krakowskich i warszawskich tancerzy:

Kasia Kostrzewa i Agnieszka Bednarz, „Liberi”

Agnieszka Ferenc i Anna Obszańska, „Freelancer”

Agata Jędrzejczak i Mateusz Bogdanowicz, „Samotne pieśni”

Magda Niedzielska (Michał Przybyła, Natalia Dinges, Piotr Skalski) „Humanimal”

Agata Jędrzejczak „White Rabbit”

Jakub Mędrzycki, Ilona Gumowska „One hundred falls”

Aleksandra Bożek Muszyńska, Piotr Skalski „Goździk w pustej muszli”

Kasia Kuzka, „STOPA/Y”

Weronika Pelczyńska, Magda Fejdasz, „Na dwóch nogach”

Obecnie (2023-2026) Krakowski Teatr Tańca realizuje projekt „Beyond Front@: Bridging Periphery, organizowany w ramach funduszy europejskich Creative Europe. Krakowski Teatr Tańca jest liderem dwóch, spośród dziesięciu, modułów projektu. Przez trzy lata koordynować będzie sieć choreografów oraz zawodową edukację pozaszkolną (life long learning). Jako partner weźmie także udział w ośmiu pozostałych pakietach działań. Beyond Front@ (2023-2026) to projekt współpracy, współfinansowany przez Program Kreatywna Europa Kultura Creative Europe. Misją projektu jest wzmocnienie sceny tańca współczesnego w regionie Europy Środkowej, poprzez łączenie i wspieranie środowisk tańca - artystów, menedżerów, krytyków, festiwali i instytucji. Trzy główne obszary działania, które zostaną podjęte w projekcie to strategie współpracy, budowanie potencjału i zrównoważona produkcja kulturalna w regionie. Priorytety projektu to wspieranie edukacji i produkcji, synergia oraz zwiększenie widoczności regionu.

W swojej dwudziestosiedmioletniej historii Teatr współpracował z ogromną ilością krakowskich, polskich i europejskich instytucji oraz organizacji. Spośród krakowskich są to między innymi Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Teatr Lalki i Aktora Groteska, Teatr KTO, Teatr Nowy w Krakowie, Małopolski Ogród Sztuki, Capella Cracoviensis, ICE Kraków Congress Centre, Teatr Ludowy, Nowohuckie Centrum Kultury, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego i inni. Spośród polskich i międzynarodowych Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Teatr Śląski, Teatr STUDIO, Central Europe Dance Theatre, University of Performing Arts w Pradze, Szkoła Baletowa w Bratysławie, Carte Blanche, Machol Shalem Dance House w Jerozolimie, W&M Physical Theatre w Calgary i inne.

Koncepcja pracy Krakowskiego Teatru Tańca zakłada ścisłą relację pomiędzy pracą artystyczną, impresaryjną a edukacyjną. Liderzy KTT skupieni są na tworzeniu organizacji o charakterze partycypacyjnym, w którym model odbioru kultury opiera się nie tylko na biernym uczestnictwie, ale też byciu częścią lokalnej społeczności animowanej i animującej wydarzenia i działania kulturalne. Kreacja sztuki łączy się i przenika z ciągłym rozbudowywaniem społeczności jej odbiorców, ale też stymulacją działań w których odbiorcy staja się twórcami lub biorą czynny udział w twórczym procesie. Oprócz projektów społecznych, projektów kierowanych do osób z niepełnosprawnościami, rozmów pospektaklowych, wszechstronnej edukacji, realizowane są spektakle uliczne, o szerokiej dostępności, prezentowane w przestrzeniach Krakowa. Do tej pory powstały cztery taneczne spektakle uliczne, Krakowski Teatr Tańca, jako partner Teatru KTO współrealizował dziesiątki widowisk plenerowych (m.in. w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych, Nocy Poezji i innych)