Follow us!

choreografia: Milan Tomášik

współchoreografia i wykonanie: Agnieszka Bednarz-Tyran, Agnieszka Kramarz, Patrycja Marszałek, Yelyzaveta Tereshonok, Paweł Urbanowicz

asystentka choreografa: Agnieszka Bednarz-Tyran

muzyka: Piotr Peszat

światło: Michał Wawrzyniak

kostiumy: Dominik Więcek

identyfikacja graficzna: Weronika Wawryk

koordynacja i produkcja: Paweł Łyskawa, Izabela Zawadzka

 

premiera: 15.3.2024

 

 

MILAN TOMÁŠIK (SK/SLO) jest choreografem, performerem, tancerzem, dyrektorem artystycznym i pedagogiem pracującym w międzynarodowym obiegu tańca i sztuk performatywnych. Od dwudziestu lat zawodowo występuje na scenie, współpracując z artystami z całej Europy. Jest współzałożycielem kolektywu tanecznego Les SlovaKs, z którym tworzył i wykonywał uznane przez krytyków międzynarodowe prace. Jego doświadczenie choreograficzne obejmuje prace dla zespołów tanecznych, teatrów oraz szkół, trylogię głośnych spektakli: Haunting Season, Silver Blue i Fight Bright (Milan Tomášik & Co) oraz głośne spektkale solowe: Within, Off-beat i Solo 2016. Obecnie pracuje nad spektaklem Treatise, produkowanym przez Krakowski Teatr Tańca (premiera w marcu 2024). Milan Tomášik jest zrzeszonym członkiem Scenario Pubblico in Catania (IT, 2018-2020) oraz kuratorem festiwalu warsztatowego Out of the Toolbox w Ghent (BE, 2022). Regularnie pracuje jako gościnny pedagog w instytucjach na całym świecie, prezentując swój autorski warsztat Poetic Body. Jest laureatem stypendium Dance Web Scholarschip w ramach ImpulsTanz Festival (AT), zwycięzcą nagrody Miasta Prievidza (SK) oraz nagrody za solowy performans Off-beat podczas międzynarodowego festiwalu Cortoindanza w Cagliari, Sardynia(IT). www.milantomasik.com


 

***

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

Spektakl realizowany w ramach programu Beyond Front@: Bridging Periphery finansowanego ze środków programu Kreatywna Europa (2023-2026).

Program organizowany przez Krakow Dance Theatre – Krakowski Teatr Tańca (PL), Central Europe Dance Theatre – CEDT (HU), Bunker (SLO), Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP (CRO), M Studio and Moira Cultural and Youth Association (RO) and Vitlycke – CPA (SWE).

 

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

 

Partnerzy premiery:

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie

Teatr Studio w Warszawie

-

Recenzje:

Treatise w choreografii Milana Tomášika inspirowany jest tytułową partyturą graficzną stworzoną przez Corneliusa Cardew w latach 1963-1967. Składa się ona ze 193 stron pełnych symboli, linii oraz różnorodnych geometrycznych i abstrakcyjnych kształtów. Według Davida Halla Treatise to „Mount Everest" wizualnych partytur muzycznych i notacji graficznej. Publikując partyturę, Cardew nie wyjaśnił w jaki sposób powinno się ją wykonywać. Wyjątkiem był Treatise Handbook (1970), w którym znajduje się jedynie podpowiedź, że interpretacja utworu ma „być muzyczna”. Chociaż partytura Cardew dotyczyła utworu muzycznego, zaskakuje ona swoją niekonwencjonalną wizualnością, która bardziej przypomina abstrakcyjną typografię niż znane zapisy nutowe.

Wizualne bogactwo - od prostych przerywanych linii, krzywych, kropek i spiral, po przytłaczające skomplikowane struktury - stanowiło punkt wyjścia dla tanecznego spektaklu Treatise. Praca Cardew stawia ekscytujące wyzwanie: jak zinterpretować, przekształcić (wizualnie imponującą) partyturę muzyczną w taniec i choreografię. Lekka formuła spektaklu jest jednocześnie eksploracją fizycznego, wizualnego i dźwiękowego przedstawienia jednej z możliwych interpretacji partytury. Pojedyncze działania bazują na dziele Cardew, jednak ich ostateczna forma i kompozycja wykracza poza materiał wyjściowy. Zespół Krakowskiego Teatru Tańca tworzy swój własny przestrzenny, czasowy i unikalny wszechświat.

Milan Tomášik


 

 

 

 

 


 

TREATISE

  1. pl
  2. en